Publish in this journal
Journal Information
Vol. 219. Issue 2.
Pages 90-95 (March 2019)
Share
Share
Download PDF
More article options
ePub
Visits
3
Vol. 219. Issue 2.
Pages 90-95 (March 2019)
Review
DOI: 10.1016/j.rceng.2018.06.003
Are the management objectives for hospital physicians ethical?
¿Son éticos los objetivos de gestión para los médicos de nuestros hospitales?
Visits
3
M.B. Alonsoa,b,
Corresponding author
belalor@yahoo.es

Corresponding author.
, E. Paciosc, B. Herrerosb,c,d
a Servicio de Medicina Interna, Hospital Universitario de Gran Canaria Doctor Negrín, Las Palmas de Gran Canaria, Spain
b Grupo de Trabajo de Bioética y Profesionalismo, Sociedad Española de Medicina Interna, Spain
c Instituto de Ética Clínica Francisco Vallés-Universidad Europea, Madrid, Spain
d Servicio de Medicina Interna, Hospital Universitario Fundación Alcorcón, Alcorcón (Madrid), Spain
This item has received
3
Visits
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Abstract

Management objectives at times create significant value conflicts that have so far been seldom studied. This article analyses the ethical issues created by the operational objectives of management for physicians who work in Spanish hospitals. These issues are as follows: (1) the current system places quantity above quality, which represents a predominantly economist management perspective; (2) the system is hierarchical, lacks participation and deprives clinicians of decision-making authority; (3) the objectives are focused on outdated activities in terms of the current reality of the healthcare system and should therefore be updated considering, for example, chronicity and the continuity of care. After analysing these issues, we created a proposal for developing management objectives based on prioritizing quality care (which ultimately results in efficient management), developing objectives in a participatory and mixed manner (with group and individual objectives) and designing new objectives in keeping with the current reality of the healthcare system. Putting this proposal into practice is not complicated because the final goal of clinicians and management is to provide optimal health care.

Keywords:
Healthcare management
Ethical conflicts
Management objectives
Bioethics
Resumen

Los objetivos de gestión, en ocasiones, plantean importantes conflictos de valor, hasta el momento poco estudiados. En el presente artículo se analiza qué cuestiones éticas plantean los objetivos operativos de gestión a los médicos que trabajan en hospitales españoles. Estas cuestiones son las siguientes: 1) en el sistema actual se prima la cantidad sobre la calidad, lo que supone una perspectiva de gestión predominantemente economicista; 2) se trata de un sistema jerarquizado, en el que apenas hay participación y en el que los clínicos carecen de capacidad decisoria y 3) los objetivos se centran en actividades desfasadas respecto a la realidad del sistema sanitario actual, por lo que deben ser actualizados considerando, por ejemplo, la cronicidad o la continuidad asistencial. Al analizar estas cuestiones, se realiza una propuesta de elaboración de los objetivos de gestión basada en 3 aspectos: priorizar la calidad asistencial (lo que finalmente repercute en una gestión eficiente), elaborar los objetivos de forma participativa y mixta (con objetivos colectivos e individuales) y diseñar nuevos objetivos acordes con la realidad del actual sistema sanitario. No es complicado poner en práctica esta propuesta, ya que la meta final de los clínicos y de la gerencia es la de proporcionar una asistencia sanitaria óptima.

Palabras clave:
Gestión sanitaria
Conflictos éticos
Objetivos de gestión
Bioética

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)

Subscribe to our newsletter

Article options
Tools
es en

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

es en
Política de cookies Cookies policy
Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios y mostrarle publicidad relacionada con sus preferencias mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Si continua navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información aquí. To improve our services and products, we use "cookies" (own or third parties authorized) to show advertising related to client preferences through the analyses of navigation customer behavior. Continuing navigation will be considered as acceptance of this use. You can change the settings or obtain more information by clicking here.