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Vol. 220. Issue 3.
Pages 174-178 (April 2020)
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Vol. 220. Issue 3.
Pages 174-178 (April 2020)
Brief original
DOI: 10.1016/j.rceng.2019.06.008
Satisfaction with hospital care at the end of life
Satisfacción con la atención hospitalaria al final de la vida
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M.J. Zamora Muñoza,e, M. Priego Valladaresa,e, C.J. van-der Hofstadt Románb,c,e,
Corresponding author
cjvander@umh.es

Corresponding author.
, S. Tirado Gonzálezc,e, I. Portilla-Tamaritd,e, J. Rodríguez-Maríne
a Unidad de Medicina Paliativa, Hospital General Universitario de Alicante, Alicante, Spain
b Unidad de Psicología Hospitalaria, Hospital General Universitario de Alicante, Alicante, Spain
c Departamento de Psicología de la Salud, Universidad Miguel Hernández, Elche, Alicante, Spain
d Departamento de Psicología de la Salud, Universidad de Alicante, Alicante, Spain
e Instituto de Investigación Sanitaria y Biomédica de Alicante (ISABIAL), Alicante, Spain
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Table 1. Response rate for the assessment of the care received.
Table 2. Assessment of the palliative care unit environment, %.
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Objectives

To determine the satisfaction of relatives of deceased patients with the care received in a palliative care unit (PCU) and compare it with cases in which a team with specific psychological care were not involved.

Material and methods

An anonymous survey (n=202) was administered to the relatives (response rate, 42.1%), which evaluated 9 issues related to the process of dying and the overall assessment of the care.

Results

The overall satisfaction was high (mean score of 9.22); the score for the full team was 9.40, while that of the team without the psychologist was 8.40 (p=.005). The items that scored highest were “team availability”, “information received” and “assistance for facing the disease”, followed by “pain control”, “peaceful death”, “assistance for patient-family communication”, “grief support” and “quality of life”.

Conclusions

Based on the relatives’ assessment, the hospital PCU teams help increase the quality of care at the end of life.

Keywords:
Palliative care
End of life
Satisfaction
Relatives
Acute palliative care unit
Resumen
Objetivo

Conocer la satisfacción de familiares de pacientes fallecidos con la atención recibida en una unidad de cuidados paliativos (UCP) y comparar con los casos donde no intervino el equipo con atención psicológica específica.

Material y métodos

Administración de encuesta anónima (n=202) a familiares (tasa de respuesta=42,1%). Se evaluaron 9 cuestiones relacionadas con el proceso de morir y la valoración global de la atención.

Resultados

La satisfacción global fue alta (9,22). La valoración del equipo completo fue 9,40 y sin la psicóloga, 8,40 (p=0,005). Los ítems mejor valorados fueron «disponibilidad del equipo», «información recibida» y «ayuda para enfrentar la enfermedad», seguidos de «control del dolor», «muerte en paz», «ayuda para la comunicación entre paciente-familia», «apoyo en el duelo» y «calidad de vida».

Conclusiones

Según la valoración de los familiares, los equipos de las UCP hospitalarias contribuyen a incrementar la calidad de la atención al final de la vida.

Palabras clave:
Cuidados paliativos
Final de vida
Satisfacción
Familiares
Unidad de cuidados paliativos de agudos

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