Journal Information
Vol. 223. Issue 2.
Pages 100-113 (February 2023)
Share
Share
Download PDF
More article options
ePub
Visits
1536
Vol. 223. Issue 2.
Pages 100-113 (February 2023)
Special article
Teaching about chronicity in medical schools — A review of the current situation
La docencia sobre cronicidad en las facultades de Medicina: una revisión de la situación actual
Visits
1536
I. Novo-Veleiro
Corresponding author
ignacio.novo.veleiro@sergas.es

Corresponding author.
, R. Bengoa, A. Pose-Reino
Cátedra de Cronicidad, Universidad de Santiago de Compostela, A Coruña, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Tables (3)
Table 1. Overview of Spanish medical schools’ academic curricula and the presence of subjects related to chronicity.
Table 2. Review of the academic curricula of medical schools on different continents and the presence of subjects related to chronicity.
Table 3. Articles included in the literature review.
Show moreShow less
Abstract

In recent decades, progressive population aging in developed countries has led to a significant increase in the number of people with at least one chronic medical condition. As a result, acquiring knowledge about chronicity in medical school is key for physicians to be able to provide proper management for these patients. However, the presence of chronicity in educational curricula is scarce and highly variable.

On the one hand, this work consisted of a review of the educational programs of the main medical schools on each continent with the aim of identifying whether they included chronicity and, on the other, a literature review focused on identifying educational projects in the field of chronicity.

The presence of chronicity in most medical schools’ curricula is marginal and only a few universities include specific skills or competences linked to chronicity. In most cases, this topic appears as a global, cross-curricular competence that students are supposed to acquire over the course of their entire education. The literature review retrieved 21 articles on innovative teaching projects on chronicity. Direct contact with chronic patients, most times as “health mentors,” the role of the student as a teacher, and continuous evaluation and feedback from all participants are the main characteristics of the projects analyzed. Some previously published experiences support the usefulness of innovative methodologies for better approaching this capital field in current medical practice.

Despite the current situation in which chronic patients consume most healthcare resources, the presence of chronicity in medical schools is marginal. However, a literature review did identify some useful experiences for improving education on chronicity in medical schools. Medical schools should change their academic curricula and redirect them towards providing students all the necessary tools for improving their knowledge on chronicity.

Keywords:
Medical teaching
Chronicity
Innovative teaching tools
Medical school curricula
Resumen

En las últimas décadas, el progresivo envejecimiento de la población en los países desarrollados ha provocado un aumento significativo del número de personas con al menos una enfermedad crónica. Como consecuencia, es fundamental que la formación pregrado en Medicina aporte conocimientos sobre la cronicidad, de forma que los médicos puedan proporcionar un manejo adecuado a estos pacientes. A pesar de ello, la presencia de la cronicidad en los currículos formativos de las facultades de Medicina es escasa y muy variable.

Este trabajo consistió, por un lado, en una revisión de los programas formativos de las principales facultades de Medicina de cada continente, con el objetivo de identificar si incluían aspectos relacionados con la cronicidad y, por otro, en una revisión bibliográfica enfocada a identificar proyectos educativos en el campo de la cronicidad.

La presencia de la cronicidad en los planes de estudio de la mayoría de las facultades de Medicina es marginal y solo unas pocas universidades incluyen habilidades o competencias específicas vinculadas a este campo. En la mayoría de los casos en los que sí aparece, este tema se refleja como una competencia global y transversal que los estudiantes deben adquirir a lo largo de toda su formación. La revisión bibliográfica identificó 21 artículos sobre proyectos docentes innovadores sobre cronicidad. Las principales características de los proyectos analizados son: el contacto directo con pacientes crónicos, la mayoría de las veces como «mentores de salud», el papel del estudiante como profesor y la evaluación y retroalimentación continuas de todos los participantes. Algunas experiencias previamente publicadas avalan la utilidad de metodologías innovadoras para una mejora en el abordaje de este campo en la práctica médica diaria.

A pesar de la situación actual, en la que los pacientes crónicos consumen la mayor parte de los recursos sanitarios, la presencia de la cronicidad en las facultades de Medicina es marginal. Sin embargo, la revisión bibliográfica realizada ha permitido identificar algunas experiencias útiles para mejorar la formación sobre cronicidad en nuestras facultades. Las facultades de Medicina deberían modificar sus currículos académicos y reorientarlos para proporcionar a los estudiantes todas las herramientas necesarias para mejorar sus conocimientos sobre cronicidad.

Palabras clave:
Formación médica pregrado
Cronicidad
Herramientas docentes innovadoras
Planes de estudio de las facultades de Medicina

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Member
Si es usted socio de FESEMI siga los siguientes pasos:

Diríjase desde aquí a la web de la >>>FESEMI<<< e inicie sesión mediante el formulario que se encuentra en la barra superior, pulsando sobre el candado.

Una vez autentificado, en la misma web de FESEMI, en el menú superior, elija la opción deseada.

>>>FESEMI<<<

Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)
Article options
Tools
es en

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?