Journal Information
Vol. 203. Issue 3.
Pages 133-135 (March 2003)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 203. Issue 3.
Pages 133-135 (March 2003)
Consulta de orientación de pacientes: una iniciativa para reducir listas de espera
Patient orientation clinic: an initiative to reduce waiting lists
V. Sanchís-Bayarri Bernala, S. Rull Seguraa, L. Moral Lópeza, E. García Ferrera, J. Aparisi Romerob, J. Escandón Álvarezb
a Hospital Francesc de Borja. Gandía (Valencia)
b Servicio de Medicina Interna. Hospital Francesc de Borja. Gandía (Valencia)
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (3)
Fig. 1. Destino de los pacientes tras su paso por la COP.
Fig. 2. Relación de altas tras la primera y segunda consulta respecto al número de pacientes remitidos a los especialistas, en tanto por ciento.
Fig. 3. Motivos de consulta más frecuentes.
Show moreShow less
Objetivo. La consulta de orientación de pacientes (COP) es una iniciativa encaminada a disminuir las listas de espera para especialidades médicas, actuando como filtro. Métodos. Un internista y un enfermero atendieron durante seis meses a 1.265 pacientes propuestos para dichas consultas. Resultados. El 85,7% de los casos fueron remitidos a su médico de cabecera tras haber sido valorados en nuestra consulta. El 14,3% restante siguió su curso, si bien habiéndose beneficiado frecuentemente de tratamientos iniciales o del adelanto de pruebas complementarias. Conclusiones. La COP se perfila como una medida de gestión sanitaria prometedora para reducir listas de espera en especialidades médicas.
Palabras clave:
consulta de orientación de pacientes, gestión sanitaria, lista de espera
Objective. The patient orientation clinic (POC), acting as a filter, is an initiative aimed at reducing the waiting lists for medical specialities. Methods. For a six-months period, an internist and a registered nurse attended 1,265 patients proposed for those specialties. Results. 85.7% of cases were referred to their general practitioners after evaluation at our clinic. The remaining patients (14.3%) went on and frecuently benefited from initial therapies or because complementary tests and/or examinations were arranged for and earlier date. Conclusions. POC is shaping as a promising tool for health resource management in reducing waiting lists in medical specialties.
Keywords:
clinic for orienting patients, health resources management, waiting lists

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Member
Si es usted socio de FESEMI siga los siguientes pasos:

Diríjase desde aquí a la web de la >>>FESEMI<<< e inicie sesión mediante el formulario que se encuentra en la barra superior, pulsando sobre el candado.

Una vez autentificado, en la misma web de FESEMI, en el menú superior, elija la opción deseada.

>>>FESEMI<<<

Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)