Publish in this journal
Journal Information
Vol. 211. Issue 11.
Pages 581-586 (December 2011)
Share
Share
Download PDF
More article options
ePub
Visits
3151
Vol. 211. Issue 11.
Pages 581-586 (December 2011)
Artículo especial
DOI: 10.1016/j.rce.2011.01.025
Reconocimiento recíproco y toma de decisiones compartida con el paciente
Reciprocal acknowledgement and decision-making shared with the patient
Visits
3151
A.M. Costa-Alcaraza,
Corresponding author
anamc@ono.com

Autor para correspondencia.
, J.C. Siurana-Aparisib, C. Almendro-Padillac, S. García-Vicented, R. Ordovás-Casaurráne
a Grupo de Investigación en Bioética de la Universitat de Valencia (GIBUV), Grupo Comunicación y Salud de Valencia, Centro Salud Nazaret, Valencia, España
b Grupo de Investigación en Bioética de la Universitat de Valencia (GIBUV), Universitat de Valencia, Valencia, España
c Grupo Comunicación y Salud de Valencia, Centro de Salud Gil y Morte, Valencia, España
d Grupo Comunicación y Salud de Valencia, Universidad de Valencia, Valencia, España
e Grupo Comunicación y Salud de Valencia, Centro de Salud Santa Faz Ayuntamiento, Alicante, España
This item has received
3151
Visits
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Tables (3)
Tabla 1. Estilos de entrevista clínica
Tabla 2. Escalas de evaluación de la capacidad
Tabla 3. Sitios web para recomendar a nuestros pacientes
Show moreShow less
Resumen

El reconocimiento recíproco es un concepto, surgido del pensamiento filosófico, imprescindible para comprender las actitudes que fundamentan unas relaciones interpersonales pacíficas. Cuando no se da, se establecen relaciones en las que personas o colectivos humanos luchan por ser reconocidos. Excluir a los pacientes de la toma de decisiones concernientes a su salud es no respetar su autonomía y puede hacer que éstos se sientan tratados como objetos, con la consiguiente pérdida de confianza en el profesional. El paciente informado, es decir, con criterio propio y deseos de participar en lo que le concierne, está generando un colectivo de tendencia creciente. El reconocimiento recíproco aplicado a la relación clínica requiere, por una parte, la confianza del paciente en el profesional al que consulta y, por otra, la iniciativa profesional de compartir decisiones con el paciente. Los autores reflexionan sobre el concepto de reconocimiento recíproco, ejemplificando con situaciones posibles en la consulta.

Palabras clave:
Toma de decisiones clínicas
Toma de decisiones compartida
Reconocimiento
Comunicación médico-paciente
Summary

“Reciprocal recognition” is a philosophical concept that is essential to understand the attitudes that are basic for peaceful personal relationships. When it is not present, relationships in which people struggle for recognition are established. When the patients are excluded from the decision making regarding their health, their autonomy is not respected. This may make the patients feel like they are being treated as objects, with the consequent loss of trust in the doctor. An informed patient, that it, with their own criteria and desires to participate in what concerns them, is generating a group of growing tendencies. Reciprocal recognition applied to the physician-patient relationship need for one hand, the patient's trust in professional consulting and, secondly, the professional's initiative of sharing decisions with patients. The authors reflect on the concept of reciprocal recognition, with scenarios illustrating the consultation.

Keywords:
Medical decision making
Share decision making
Recognition
Clinician-patient communication

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)

Subscribe to our newsletter

Article options
Tools
es en

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

es en
Política de cookies Cookies policy
Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios y mostrarle publicidad relacionada con sus preferencias mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Si continua navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información aquí. To improve our services and products, we use "cookies" (own or third parties authorized) to show advertising related to client preferences through the analyses of navigation customer behavior. Continuing navigation will be considered as acceptance of this use. You can change the settings or obtain more information by clicking here.