Journal Information
Vol. 212. Issue 5.
Pages 255-258 (May 2012)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 212. Issue 5.
Pages 255-258 (May 2012)
Artículo especial
El residente como docente, Quo vadis?
The resident as a teacher, Quo vadis?
D. Bernal-Bello
Servicio de Medicina Interna, Hospital Universitario de Guadalajara, Guadalajara, España
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Resumen

El médico residente desempeña un papel importante en la enseñanza clínica del estudiante de medicina. Esa labor, que se supone útil y beneficiosa para ambos, ha sido pocas veces evaluada y tiene un escaso reconocimiento académico. A pesar de que los estudiantes valoran positivamente la docencia que reciben de los residentes, estos no se sienten preparados para afrontar el reto de enseñar. Se han diseñado algunos programas para mejorar las habilidades docentes del residente con buenos resultados. La asociación entre hospitales y universidades es fundamental para elaborar y dotar de reconocimiento académico estos programas, cuya financiación debe ser compartida. La Medicina Interna debe participar de forma activa en la enseñanza clínica y potenciar la figura del residente como docente a través de actividades de formación que se adapten a los nuevos tiempos de nuestra especialidad.

Palabras clave:
Residente
Estudiante
Docencia
Educación médica
Medicina interna
Universidad
Abstract

Residents play an important role in the clinical teaching of medical students. Although this role is usually considered beneficial for both students and residents, it has rarely been evaluated and lacks academic recognition. Despite the fact that students value the teaching provided by residents positively, residents feel unprepared to teach. Some programs to improve resident teaching skills have been successfully developed. Association between hospitals and universities is essential to develop and provide with academic recognition these programs, whose funding should be shared. Internal Medicine should participate actively in clinical teaching and promote the figure of the resident as teacher by means of training activities adapted to the new times of our speciality.

Keywords:
Resident
Student
Teaching
Medical education
Internal medicine
University

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Member
Si es usted socio de FESEMI siga los siguientes pasos:

Diríjase desde aquí a la web de la >>>FESEMI<<< e inicie sesión mediante el formulario que se encuentra en la barra superior, pulsando sobre el candado.

Una vez autentificado, en la misma web de FESEMI, en el menú superior, elija la opción deseada.

>>>FESEMI<<<

Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)
es en

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?