Journal Information
Vol. 219. Issue 2.
Pages 67-72 (March 2019)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 219. Issue 2.
Pages 67-72 (March 2019)
ORIGINAL
Conociendo a los tutores de Medicina Interna: nuevas necesidades para la formación
Getting to know internal medicine mentors: new training requirements
J. Moreno Díaza,
Corresponding author
javimorenomdr@hotmail.com

Autor para correspondencia.
, M. Aranda Sánchezb, A. González Munerac, P. Demelo Rodríguezd, D. Martín Iglesiase, C. Macía Rodíguezf, C. Muñoz Muñozg, G. Ortiz Llauradób, M. Lorenzo López Reboiroh, F. Salgado Ordóñezi,j
a Medicina Interna, Hospital Universitario Miguel Servet, Zaragoza, España
b Medicina Interna, Consorcio Sanitario de Terrassa, Barcelona, España
c Medicina Interna, Hospital General Universitario Gregorio Marañón, Madrid, España
d Medicina Interna, Hospital General Universitario Gregorio Marañón, Madrid, España
e Medicina Interna, Hospital de Cruces, Baracaldo, Vizcaya, España
f Medicina Interna, Hospital POVISA, Vigo, España
g Medicina Interna, Hospital General de Cataluña, Barcelona, España
h Medicina Interna, Hospital de Monforte de Lemos, Lugo, España
i Medicina Interna, Hospital Regional Universitario, Málaga, España
j Grupo de Formación de SEMI
Ver más
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (3)
Show moreShow less
Tables (2)
Tabla 1. Opinión sobre el número de residentes en cada centro hospitalario y comunidad autónoma
Tabla 2. Meses en cada tipo de rotación en Medicina Interna
Show moreShow less
Additional material (1)
Resumen
Introducción y objetivos

Los tutores son los responsables de planificar el aprendizaje de los residentes. El objetivo de este trabajo es conocer la situación de los tutores de Medicina Interna en España y detectar áreas de mejora que puedan facilitar su trabajo.

Material y métodos

Encuestas online a tutores de Medicina Interna de mayo a julio de 2017 con análisis posterior de los datos.

Resultados

Respondieron 110 tutores, de 13 comunidades autónomas y hospitales de todos los niveles con docencia en Medicina Interna. Sesenta y tres fueron hombres (57,3%), la media de edad fue de 48 años y tenían una experiencia como tutores de 8,5 años. En el 88,2% de los casos se respeta la ratio de cinco residentes por tutor; un 46% piensa que debería disminuirse esta ratio para optimizar su labor.

Un tercio había sido elegido por el responsable del servicio y el 30% nunca ha realizado cursos sobre formación.

La entrevista tutor-residentes es utilizada por la mayoría de los tutores (96,4%) como herramienta de comunicación.

En relación a las rotaciones, la cuarta parte no son planificadas por los tutores y, solo la mitad, contacta con los centros donde los residentes realizan las rotaciones externas.

El 61% cree que no se realiza bien la evaluación de residentes, con muy escasa utilización de las nuevas herramientas de evaluación.

Conclusiones

Disminuir la ratio tutor/residente y la formación en técnicas de evaluación y desarrollo del aprendizaje podría mejorar la calidad de la tutorización.

Palabras clave:
Tutor
Residente
Planificación de formación
Docencia
Abstract
Introduction and objectives

Mentors are responsible for planning the residents’ learning. The aim of this study was to determine the situation of internal medicine mentors in Spain and detect areas of improvement that can facilitate their work.

Material and methods

Online surveys were sent to internal medicine mentors from May to July 2017, the results of which were subsequently analysed.

Results

A total of 110 mentors from 13 autonomous communities and from hospitals of all levels with courses in internal medicine responded to the survey. Of these mentors, 63 were men (57.3%), and the mean age was 48 years. The mean experience as mentors was 8.5 years. Some 88.2% of the cases had a ratio of 5 residents to 1 mentor; 46% of the mentors believed this ratio should be decreased to optimize their work.

A third of the mentors were chosen by the heads of the department, and 30% had not previously taken courses on training.

The mentor-resident interview was used by most mentors (96.4%) as a communication tool.

A quarter of the rotations were not planned by the mentors, and only half had contact with the centres where the residents performed the external rotations.

Sixty-one percent of the mentors were of the opinion that resident assessments were not conducted properly, with very little use of the new assessment tools.

Conclusions

Reducing the mentor-resident ratio and adding training in assessment techniques and learning development could improve the quality of the mentoring.

Keywords:
Mentor
Resident
Planning of training
Teaching

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista Clínica Española (English Edition)
Member
Si es usted socio de FESEMI siga los siguientes pasos:

Diríjase desde aquí a la web de la >>>FESEMI<<< e inicie sesión mediante el formulario que se encuentra en la barra superior, pulsando sobre el candado.

Una vez autentificado, en la misma web de FESEMI, en el menú superior, elija la opción deseada.

>>>FESEMI<<<

Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista Clínica Española (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
Email
Idiomas
Revista Clínica Española (English Edition)
es en

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?